Od wtorku rusza kampania Roadpol Safety Days (Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego)
Kampania dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego organizowana jest przez Europejską Organizację Policji Ruchu Drogowego (Roadpol) i wspierana przez Komisję Europejską oraz Europejską Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ETSC).
Jak wyjaśnił kom. Antoni Rzeczkowski z Biura Ruchu Drogowego KGP, akcja ma na celu promowanie bezpiecznych zachowań na drogach, w szczególności walkę z agresją drogową i redukcję do zera liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
Roadpol Safety Days to okazja, by przypomnieć sobie i innym, jak ważna jest odpowiedzialność na drodze. W ocenie policji każdy uczestnik ruchu drogowego, kierowca, pieszy czy rowerzysta, może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, wspierając realizację założeń tzw. wizji zero zakładającej redukcję liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych do zera.
Statystyki wypadków drogowych pokazują, że najczęstszymi przyczynami tragedii są: nadmierna prędkość, nieustąpienie pierwszeństwa, nieprawidłowe wyprzedzanie czy brak koncentracji za kierownicą. W tegoroczne wakacje, czyli od 27 czerwca do 31 sierpnia, na polskich drogach doszło do 4666 wypadków drogowych. Zginęło w nich 347 osób, a 5538 zostało rannych. Ponadto policjanci zatrzymali 19 982 nietrzeźwych kierujących.
– Dzięki Roadpol Safety Days przypominamy, że każda decyzja uczestnika ruchu ma wpływ na życie i zdrowie zarówno jego samego, jak i innych – wyjaśnił Rzeczkowski.
Choć w tym roku organizatorzy szczególną uwagę poświęcają użytkownikom jednośladów, ich ochronie i dbaniu o własne bezpieczeństwo, to kampania wzywa wszystkich uczestników ruchu drogowego do ponownego przemyślenia swoich codziennych działań i zachowań na drodze.
Kampanię wspiera firma Screen Network SA, która przez cały czas jej trwania będzie promować działania związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego poprzez emisję spotu na ekranach LED w całym kraju.
Europejski Tydzień Mobilności odbywa się corocznie od 16 do 22 września. Główny cel kampanii to zachęcanie władz lokalnych, NGO oraz podmiotów gospodarczych do wprowadzania i promowania zrównoważonych form mobilności. Organizowane wydarzenia mają motywować mieszkańców do rezygnacji z przemieszczania się samochodem, szczególnie w przypadku małych odległości, na rzecz innych sposobów, jak np. transport publiczny, rower czy poruszanie się pieszo. Na koniec – 22 września – przypada Dzień bez Samochodu. (PAP)
ak/ joz/
